Lees voor

Replacement (vervangend fytosanitair certificaat)

Fytosanitaire certificaten kunnen foutieve of verkeerde informatie bevatten. Ook is het mogelijk dat een fytosanitair certificaat kwijtraakt. U kunt dan, als het fytosanitair certificaat al buiten Nederland is, een vervangend (replacement) certificaat aanvragen. Dit gehele proces gaat digitaal via mijnNaktuinbouw.
Heeft u het originele certificaat nog in uw bezit? Dan kunt u dit certificaat omruilen voor het juiste certificaat. Voordat u een vervangend certificaat aanvraagt, maakt u een nieuw certificaat in e-CertNL. Gebruik als inspectielocatie de locatie waar het vervangende certificaat gewaarmerkt moet worden.

Wat vragen we van u?

  • Probeer om de noodzaak voor een vervangend fytosanitair certificaat te voorkomen.
  • Wanneer u het aanvraagformulier invult, wees er dan zeker van dat uw documenten correct zijn.
  • Vul het aanvraagformulier volledig in en zorg dat alle gevraagde documenten bijgevoegd zijn.
  • Kopieer de aanvraag van het te vervangen certificaat in e-CertNL.  Pas de IBP productgroep aan naar "waarmerken replacement".  Voer eventueel de wijzigingen door, sla die op en open op tabblad ‘documenten’ keuzevelden. Voer hier het certificaatnummer en de waarmerkdatum van het te vervangen certificaat in.
  • Aanvragen voor een replacement (vervangende) fytosanitaire certificaat dienen voor 15.00 uur bij de planning ingediend te zijn. Aanvragen die later binnenkomen, worden de volgende werkdag in behandeling genomen.

Let erop dat er voldoende tijd zit tussen het indienen van het verzoek tot replacement en het moment van waarmerken.

Aanvragen vervangend fytosanitair certificaat

Het aanvragen van een vervangend fytosanitair certificaat loopt  via mijnNaktuinbouw. Dit is de eigen Naktuinbouw omgeving van uw bedrijf. Heeft u nog geen mijnNaktuinbouw login, vraag die dan aan. Klik in het openingsscherm op 'ik heb nog geen login' en u kunt een login aanvragen.

Bent u ingelogd kunt u via het kopje 'Keuringen' naar het menu 'Import/Export' waar dan het scherm 'vervangend certificaat aanvragen' verschijnt.
Het invullen van het digitale formulier wijst zich vanzelf en staat ook beschreven in Handleiding vervangend certificaat im- en export .
Na het indienen van de aanvraag komt deze in ons systeem en wij nemen hem binnen vier uur in behandeling. U krijgt een terugkoppeling als het afgehandeld is.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Hoe maak ik in e-CertNL duidelijk dat het om een vervangend certificaat gaat?

Kopieer de aanvraag van het te vervangen certificaat. Pas de IBP productgroep aan naar "waarmerken replacement". Voer eventueel de wijzigingen door, sla die op en open op tabblad ‘documenten’ keuzevelden. Voer hier het certificaatnummer en de waarmerkdatum van het te vervangen certificaat in.

Ik heb het certificaat nog in mijn bezit, maar het is toch foutief ingevuld

Dit certificaat kunt u omruilen voor een nieuw certificaat. Maak op gebruikelijke wijze een nieuw (juist) certificaat op en vraag een inspectie aan. Geef tijdens de inspectie het oude foutieve certificaat en het nieuwe certificaat aan de keurmeester. De keurmeester neemt het oude in en waarmerkt het nieuwe. Let wel op de geldigheid van een certificaat.

Ik heb geen gestempeld sjabloon ontvangen, krijg ik deze nog? De keurmeester vraagt hier namelijk altijd om.

Nee, deze ontvangt u niet. De documenten die u gewend was te ontvangen zijn ingeruild voor één goedkeuringsbrief. Alleen als uw fytosanitair certificaat niet in e-CertNL is aangevraagd, ontvangt u nog een gestempeld sjabloon.

Mijn aanvraag is afgekeurd, moet ik deze nu opnieuw indienen?

Ja, wij proberen zoveel mogelijk deze situatie te voorkomen en met u samen te werken zonder uw aanvraag af te keuren. Mocht dit echter wel het geval zijn, moet u uw aanvraag opnieuw doen.

Kan ik meerdere vervangende certificaten in één keer aanvragen?

Nee, dat kan niet. Voor elk certificaat moet u een aparte aanvraag indienen.

Mijn reden voor de aanvraag staat niet genoemd tussen de keuzes, wat betekent dit voor mijn aanvraag?

U kunt zelf uw reden specificeren in het vrije tekstveld. Als het voor ons niet duidelijk is, nemen we contact op met u.

Mijn zending is vastgelegd in het derde land. Ik heb een replacement nodig. Waar kan ik terecht met mijn vragen?

Ervaart u als exporteur problemen in een derde land en/of wordt een zending vastgelegd? Handel dit via de gebruikelijke weg af en niet door een keurmeester te bellen. 
* Gaat de vraag over het proces of over het aanvragen van een replacement? Stuur dan een e-mail naar onze planning. 
* Ondervindt u problemen rondom het maken van een replacement in e-CertNL? Neem dan contact op met de helpdesk.