Let erop dat er voldoende tijd zit tussen het indienen van het verzoek tot replacement en het moment van waarmerken.
Het aanvragen van een vervangend fytosanitair certificaat loopt via mijnNaktuinbouw. Dit is de eigen Naktuinbouw omgeving van uw bedrijf. Heeft u nog geen mijnNaktuinbouw login, vraag die dan aan. Klik in het openingsscherm op 'ik heb nog geen login' en u kunt een login aanvragen.
Bent u ingelogd kunt u via het kopje 'Keuringen' naar het menu 'Import/Export' waar dan het scherm 'vervangend certificaat aanvragen' verschijnt.
Het invullen van het digitale formulier wijst zich vanzelf en staat ook beschreven in Handleiding vervangend certificaat im- en export .
Na het indienen van de aanvraag komt deze in ons systeem en wij nemen hem binnen vier uur in behandeling. U krijgt een terugkoppeling als het afgehandeld is.
Kopieer de aanvraag van het te vervangen certificaat. Pas de IBP productgroep aan naar "waarmerken replacement". Voer eventueel de wijzigingen door, sla die op en open op tabblad ‘documenten’ keuzevelden. Voer hier het certificaatnummer en de waarmerkdatum van het te vervangen certificaat in.
Dit certificaat kunt u omruilen voor een nieuw certificaat. Maak op gebruikelijke wijze een nieuw (juist) certificaat op en vraag een inspectie aan. Geef tijdens de inspectie het oude foutieve certificaat en het nieuwe certificaat aan de keurmeester. De keurmeester neemt het oude in en waarmerkt het nieuwe. Let wel op de geldigheid van een certificaat.
Nee, deze ontvangt u niet. De documenten die u gewend was te ontvangen zijn ingeruild voor één goedkeuringsbrief. Alleen als uw fytosanitair certificaat niet in e-CertNL is aangevraagd, ontvangt u nog een gestempeld sjabloon.
Ja, wij proberen zoveel mogelijk deze situatie te voorkomen en met u samen te werken zonder uw aanvraag af te keuren. Mocht dit echter wel het geval zijn, moet u uw aanvraag opnieuw doen.
Nee, dat kan niet. Voor elk certificaat moet u een aparte aanvraag indienen.
U kunt zelf uw reden specificeren in het vrije tekstveld. Als het voor ons niet duidelijk is, nemen we contact op met u.
Ervaart u als exporteur problemen in een derde land en/of wordt een zending vastgelegd? Handel dit via de gebruikelijke weg af en niet door een keurmeester te bellen.
* Gaat de vraag over het proces of over het aanvragen van een replacement? Stuur dan een e-mail naar onze planning.
* Ondervindt u problemen rondom het maken van een replacement in e-CertNL? Neem dan contact op met de helpdesk.
Naktuinbouw gebruikt alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie