Lees voor

Medewerkers

Het coronavirus

Eind februari werd duidelijk dat het coronavirus fel om zich heen greep. Naktuinbouw startte daarom op 2 maart met een eigen Coronateam. Het team werkte maatregelen uit voor extra hygiëne, op afstand van elkaar werken en bezoek van en aan externen. Het aantal zieke collega’s bleef beperkt. Bij de besmettingen waren er geen relaties aan te tonen naar werkomstandigheden. Dit blijkt uit eigen bronnen- en contactonderzoek.

Een groot deel van ons laboratorium werkte dit jaar in ploegendienst. We splitsten ons team Bedrijfsvoering in een kasteam en vollegrondsteam. Collega’s met  kantoorfuncties werkten thuis, tenzij het niet anders kon. We gingen over op online vergaderen. Via vlogs deelden collega’s hoe het met hen ging en hoe het werk veranderde.

Een aantal trainingen konden we vanaf september deels of helemaal online aanbieden. De jaarlijkse excursie van HAS Den Bosch en de Kennisdag voor ons bestuur vonden eveneens online plaats.

Beëdiging ambtenaar

Door de verandering in de ‘Wet normalisering rechtspositie ambtenaren’ (WNRA) kreeg per 1 januari 2020 al het overheids- en ZBO-personeel de status ‘ambtenaar’. Dit staat in de Ambtenarenwet 2017 (AW 2017). Een ZBO is per januari 2020 ‘overheidswerkgever’ als het als kerntaak het uitoefenen van openbaar gezag heeft. Dat is bij Naktuinbouw het geval. De WNRA regelt dat ambtenaren dezelfde rechten en plichten krijgen als werknemers in het bedrijfsleven.

De AW 2017 verplicht dat ambtenaren de ambtsbelofte of -eed afleggen. Directie en management trapten af in december 2019. Alle Naktuinbouw-medewerkers legden in 2020 de belofte of eed af. Een deel van hen deed dit online. Nieuwe medewerkers krijgen vanaf 2020 binnen zes weken na start bij Naktuinbouw een zogenaamde ‘meet & greet’ met de directeur en een MT-lid. Tijdens deze sessie leggen zij de belofte of eed af.

Ondernemingsraad

Eind 2020 stond de OR-verkiezing op de agenda. Bij Naktuinbouw zijn er 345 stemgerechtigden. Daarvan brachten 271 medewerkers hun stem uit, een opkomst van 78,55%. Vier collega’s werden herkozen, drie namen afscheid, vijf schuiven nieuw aan. Begin 2021 presenteert de OR zich officieel aan alle Naktuinbouw-medewerkers.

Veilig werken​

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom kunnen medewerkers, naast ongelukken, ook bijna-ongelukken melden. Dit jaar werden 46 (bijna-)ongelukken geregistreerd (37 in 2019).

In 2020 ontvingen de vertrouwenspersonen in totaal vier meldingen. In alle gevallen was een luisterend oor voldoende. Voor geen van de meldingen was er verdere ondersteuning nodig.

Onze BHV-organisatie bestaat uit 26 medewerkers. Twee keer per jaar volgen de BHV’ers een opfriscursus onder begeleiding van externe experts. Deze werden in 2020 in april en december op een coronaproofwijze georganiseerd. Eén keer oefent de BHV een scenario met de plaatselijke brandweer. Deze vond plaats in januari.

In 2020 onderzocht de BHV de mogelijkheden van een nieuw meldingssysteem. Doel is om de communicatie onderling te vergemakkelijken en meldingen efficiënter te registreren. Dit plan werkt de BHV in 2021 verder uit.