Lees voor

Naktuinbouw Next Level

Hoe beweegt Naktuinbouw mee in ontwikkelingen en hoe geeft zij samen met de tuinbouwsector een antwoord daarop? In 2020 stelde het bestuur de hoofdkoers van een nieuwe organisatiestructuur vast. In het meerjarenplan Naktuinbouw Next Level 2024 staan vier hoofdelementen centraal: klantgerichtheid, slimmer werken, doorlopend vernieuwen en medewerkersontwikkeling.

In het deelplan ‘Toekomstige Organisatie Naktuinbouw’ (TON) staat hoe wij de organisatie tussen nu en 2024 opnieuw inrichten. Naast de organisatiestructuur is hierin ook aandacht voor de aansturing van de organisatie op alle niveaus.

Toekomst Naktuinbouw

In de primaire processen voeren we ons werk uit voor onze klanten. Hoe meer de processen op klantwaarde zijn ingericht, hoe beter onze dienstverlening wordt. In september 2019 brachten vijftig collega’s van verschillende afdelingen in kaart hoe het werk nu is georganiseerd. Doel was te kijken hoe de toekomstige organisatie eruit ziet om efficiënt en klantgericht te werken.

Voor elk primair proces was er een ontwerpteam. Opnieuw medewerkers met een  actieve rol in het proces zelf. Elk team bracht een voorkeursscenario uit. Wat heeft een team nodig om zelfstandig het proces van begin tot eind te kunnen uitvoeren, zelf (bij) te sturen en te verbeteren?

Om alle veranderingen te realiseren, besloot het bestuur om de komende jaren de afdelingen en teams, en ook de top van de organisatie anders in te richten.

In 2021 start het volledige transitietraject. Vanaf midden 2021 vormen twee personen de directie.

Toekomst Toetscentrum Horst

Naktuinbouw draagt de verantwoordelijkheid voor het in stand houden en het vermeerderen van prebasismateriaal van fruitgewassen (onderstammen en groot-
& kleinfruitrassen) over. Vanwege accreditatie-eisen kan deze activiteit niet meer
door Naktuinbouw zelf worden voortgezet.

Per januari 2021 is er een voor de fruitgewassen sectorbrede onafhankelijke stichting: Clean Fruit Plants Foundation. In het stichtingsbestuur zijn onder andere LTO, Vermeerderingstuinen Nederland (VTN) en Plantum vertegenwoordigd. Deze nieuwe stichting neemt in 2021 de verantwoordelijkheid van het in stand houden en het vermeerderen over. De continuïteit van dit werk is daarmee voor de  komende jaren gewaarborgd.

Toetscentrum Horst voert in 2021 en 2022 de feitelijke werkzaamheden uit, in opdracht van de stichting. Ook voor de service Post Entry Quarantine (bij te importeren materiaal) en voor traject-/toetsingsopdrachten om materiaal ziektevrij te maken, kunnen bedrijven bij het Toetscentrum Horst terecht.

Online platform: Naktuinbouw Academy

In ons nieuwe online platform plaatsen we zelf ontwikkelde of ingekochte (korte) trainingen, leertrajecten, instructievideo’s en webinars voor en door medewerkers. Ook de vaktechnische opleidingen voor bedrijven bieden we stapsgewijs aan in een blended (online en offline) leertraject.

Dit biedt de cursisten veel voordelen. Het scheelt in reistijd en geeft meer flexibiliteit. Bepaalde theoretische trainingsonderdelen kunnen cursisten namelijk op een gewenst tijdstip en plaats volgen. Praktijkopdrachten en een eventueel examen doen zij bij Naktuinbouw op locatie. 

Ook zetten we dit platform in voor kennisdeling over DUS-onderzoek, waaronder de Toolbox-projecten. Daar is internationaal veel belangstelling voor. Door online deze kennis te delen, gaan we minder de wereld over. Op deze manier werken we mee aan een duurzamere wereld.

Inrichten van een teeltregister

Er moet een overzicht zijn van welke planten waar en in welke EU-lidstaat staan. De nieuwe EU-Plantgezondheidsverordening uit 2019 schrijft dat voor. Zo kan men snel reageren in geval van uitbraken. Tracering is dan beter mogelijk. Dit vormde de basis voor de inrichting van een teeltregister. Met behulp van LEAN-principes werkten onze medewerkers het plan van aanpak uit. Eind 2020 startten zij met het teeltregister.

Audit-applicatie

Wij bieden diverse kwaliteit-plus-systemen zoals NAL, ASLN, NAFI en Elite. Deelnemende bedrijven van over de hele wereld auditen we frequent.

Dit jaar ontwikkelden wij een nieuwe webapplicatie om het auditproces te ondersteunen. De taakgebaseerde applicatie heeft een planningsmogelijkheid, een meerjarenvoorspelling, documentenopslag per audit, historie voor non-conformities en een facturatiemodule. Ook kunnen auditoren benodigde protocollen raadplegen.

Meer is Minder

In onze meerjarenbegroting staat de doelstelling ‘impuls geven aan vergroting productiviteit’. Onder het motto M=M (Minder is Meer) keken zes werkgroepen naar de invulling van deze doelstelling. Thema’s waren: context Naktuinbouw, technologie, fysieke middelen, menselijke middelen, immateriële middelen en organiseren van het werk. Dit leverde veel ideeën op.

Negen onderwerpen werden uitgewerkt in een businesscase: Capaciteitsflexibiliteit, Ploegendienst laboratoria, Voorkomen herhaaltoets, Focus op erkenning, van Data naar Kennis, End2End-processsen, Papierloos kantoor en Portfoliomanagement. Eind september werden de uitkomsten van de businesscases aan het managementteam gepresenteerd. Het managementteam nam de uitkomsten mee in de jaarplannen voor 2021.

Informatieontwikkeling

Wij willen onze bedrijven digitaal op maat ondersteunen. In januari keurde het MT het informatiebeleidsplan 2020-2024 ‘data naar informatie’ goed. Dit plan geeft de richting en kaders van ons informatiebeleid aan. De nieuwe ontwikkelingen en de snelle groei van onze data eisen een stabiele betrouwbare data-omgeving. Informatie is opgebouwd uit data-bouwstenen.

Wij brengen nu alle data in één centrale bron onder (het datawarehouse). Dit vormt de fundering voor alle verdere ontwikkelingen van de organisatie rondom informatie. Hierdoor is de benodigde data sneller en efficiënter beschikbaar om informatie mee te maken. Dit is nodig voor bijvoorbeeld (trend)analyses, rapportages als ook voor klantvragen en het werkproces. Werkprocessen zijn daardoor beter voor te bereiden. Klantvragen zijn sneller en makkelijker te beantwoorden.

In 2020 is een gegevens- en informatie-architectuurbasis gelegd en een start gemaakt met procesinrichting. In 2021 gaan we hiermee verder.

Neem initiatief in aanspreken (NINA)

In 2019 introduceerden wij een nieuwe gedragscode: het Naktuinbouw Gedrags-
Kompas. Wij vinden een sfeer van openheid, veiligheid en vertrouwen belangrijk. Dit zorgt voor goede persoonlijke en teamontwikkeling.

De training NINA geeft handvatten om onze feedbackcultuur verder te stimuleren. NINA sluit ook aan bij de doelstellingen van Naktuinbouw Next Level. Begin 2020 startte de training voor managers. De teamsessies voor medewerkers zijn in verband met corona uitgesteld naar 2021.

Ontwikkeling in beeldanalyse: 'De Marvin'

Dit jaar werkte team R&D samen met het bedrijfsleven en Wageningen University & Research (WUR) aan het verbeteren van de mogelijkheden van ‘de Marvin’. Dit beeldanalyseapparaat maakt foto’s van plantmateriaal, waarmee het 3D-beelden opbouwt.

Onderzoekers kijken of op basis van algoritmen het apparaat zelf kan analyseren wat de variatie is in het aangeboden materiaal. Als dat lukt, kan de analyse een standaard worden: de beoordeling verloopt hierdoor altijd op dezelfde manier. Daarmee is het inzetbaar voor bijvoorbeeld het bepalen van de kwaliteit van een zaadpartij aan de hand van gekiemde planten.

Ontwikkeling in sequencing

Ons team R&D verdiept de mogelijkheden van sequencing. Deze techniek brengt DNA-volgorde in beeld. Met sequencing kan de onderzoeker erfelijk materiaal analyseren en het hele DNA/RNA in beeld brengen. Of juist kleine unieke stukjes (de merkers). Doel is om zonder twijfel het ras te bepalen of te zien welke ziekteverwekker aanwezig is.

Daarnaast startten wij dit jaar met het opzetten van een DNA-database. Met informatie over welke rassen genetisch erg op elkaar lijken, zetten wij gerichter proeven op. In de toekomst kan dit mogelijk een kortere onderzoeksperiode opleveren voor het DUS-onderzoek.

Bestemming klant​

In 2017 startten wij met het maken van klantreizen in het project Bestemming Klant. In gesprek met klanten ontdekten we wat goed gaat of juist beter kan. Door dit beter te begrijpen en te ervaren, zien wij hoe we onze processen kunnen verbeteren. Resultaat: een hogere klantgerichtheid en efficiëntere werkwijzen.

Er zijn klantreizen gehouden voor onder meer het verbeteren van het proces in kwaliteitskeuringen, kwekersrechtonderzoek en exportkeuringen. Met de uitkomsten konden wij onder meer de communicatie met de klant en het ontsluiten van informatie verbeteren.

Dit jaar namen onze medewerkers het proces rondom het kwaliteit-plus-systeem Naktuinbouw Elite Siergewassen onder de loep. In 2021 gaan we aan de slag met de verbeterpunten die hieruit voortkwamen.

Klantgericht schrijven​

We kiezen voor een heldere manier van schrijven. Zodat het doel van een e-mail of brief direct duidelijk is voor de ontvanger. Een werkgroep van acht schrijfcoaches monitort de schrijfwijzen binnen Naktuinbouw.

Dit jaar implementeerden we een online tool voor MS Word en MS Outlook. Deze helpt bij het opstellen van klantgerichte brieven en e-mails. In 2020 zijn al onze standaardbrieven en e-mails herschreven. Ook volgden diverse collega’s de online workshop Klantgericht schrijven om deze schrijfstijl aan te leren.

We merken dat de heldere communicatie werkt. Onze klanten reageren sneller, betalen eerder en doen eerder hun teeltaangiften.