Deze vraag stelden we elkaar het afgelopen jaar regelmatig. We zijn gewend om met zekerheden om te gaan en niet met onzekerheden. Neem de COVID-pandemie, een wereldwijde uitbraak van een zwaar besmettelijk virus voor de mens. Deze had en heeft een geweldige impact op het reguliere arbeidsproces van onze medewerkers. Neem de Brexit, waar de Engelsen in een thrillerachtig eindspel pas op het allerlaatste moment een besluit namen. En uiteraard de gevolgen van het meerjarenplan Next Level voor de nieuwe organisatiestructuur.
Ondanks de beperkingen van corona op de werkvloer haalden we de productie ruimschoots. De nieuwe EU-Plantgezondheidsverordening (PHR) werd van kracht en we kregen er 1.400 nieuwe bedrijven bij. Voornamelijk met betrekking tot het eindproduct. Bedrijven met kerstbomen, graszoden, sedummatten en witlofpennen moesten ook plantenpaspoorten invoeren en wel zo snel mogelijk vanwege de handel en export.
Met de collega-keuringsdiensten, het ministerie van LNV en de NVWA actualiseerden we de Meerjarenovereenkomst Plantkeur. Vooral op het o zo belangrijke aspect fytosanitaire activiteiten, waaronder import- en exportinspecties.
Het bestuur besloot om de instandhouding en vermeerderingsactiviteiten van soft- en grootfruitgewassen in Toetscentrum Horst over te dragen aan de bedrijven in onze sector. Deze vormen met elkaar de dragende stichting voor deze activiteiten in Horst. Zij gaan vanaf 2022 geheel zelfstandig verder.
Naktuinbouw stelt alles in het werk om een eigentijdse en competente autoriteit te blijven. We willen onze bedrijven op maat ondersteunen en tegelijkertijd onze onafhankelijke positie behouden. Dat lukt ons prima. En toch is het nodig om in de organisatie en werkwijze van onze medewerkers een volgende stap te maken. Het bestuur stemde daarom in met de voorstellen voor een andere organisatie-inrichting en anders werken. Meer procesmatig en klantgericht. We koersen aan op een servicegericht Naktuinbouw. Met meer werkplezier, tevredener medewerkers en hogere klantwaardering, een nog betere reputatie en productieverhoging. Sneller en slimmer.
Verder had het bestuur aandacht voor het financieel beheer. We stelden een Auditcommissie met twee bestuursleden in. Zij adviseert het bestuur op financiële en investeringsonderwerpen en vastgoed.
Namens het gehele bestuur bedank ik onze medewerkers en stafleden van harte voor hun grote betrokken inzet en geleverde inspanningen in het afgelopen jaar. Grote klasse! Ik verklaar hierbij, dat Naktuinbouw in control is. In control, zoals bedoeld in het LNV-Normenkader voor financieel beheer en intern toezicht.
Agnes van Ardenne
Bestuursvoorzitter Naktuinbouw
Naktuinbouw gebruikt alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie