We zijn een kennisorganisatie en spelen in op de ontwikkelingen die op ons afkomen. Daarom stelden we het strategische plan Naktuinbouw Next Level op. Klant- en resultaatgericht werken zijn daarin belangrijke doelstellingen. Om Next Level te bereiken, hebben we een procesgerichte inrichting en andere aansturing nodig. Dat vraagt slagvaardigheid en aanpassingen. Die raken niet alleen de organisatie-inrichting, maar ook haar leiding. Het Naktuinbouw-bestuur koos hierom voor een versterking van het directieteam. Stef Schuijt vormt daarom sinds 1 juni 2021 samen met John van Ruiten de directie van Naktuinbouw.
In 2021 werkten wij een organisatiehandboek uit. De OR heeft hierop advies gegeven. Een externe adviseur ondersteunde de OR. In 2022 werken we het handboek verder uit en starten we met de transitie. In het programma TON2024 analyseren en verbeteren we onze processen en procesinrichting. Digitalisering en automatisering speelt daarin een belangrijke rol. Ook werken we toe naar het neerleggen van verantwoordelijkheden lager in de organisatie. Het doel is om in 2024 in de nieuwe organisatiestructuur te werken.
Sinds maart 2020 heeft Naktuinbouw een coronateam. Dit team werkt coronamaatregelen uit. Bijvoorbeeld voor extra hygiëne, op afstand van elkaar werken en bezoek van en aan externen. Het aantal zieke collega’s bleef dit jaar, net als in 2020, beperkt. Er zijn geen besmettingen opgelopen tijdens het werk. Dit blijkt uit zelfstandig uitgevoerd bronnen- en contactonderzoek.
Hybride werken gaat verder dan het thuiswerken in verband met corona. Hybride werken staat voor flexibel kiezen waar je je werk goed kunt uitvoeren. Niet de locatie, maar het type werk is leidend. Bovendien kan hybride werken bijdragen aan het structureel verminderen van onze CO2-uitstoot. Dit vanwege minder werkreizen. Eind november startte een project om de mogelijkheden rond hybride werken te onderzoeken. In 2022 levert de projectgroep een advies aan het MT.
In 2020 was er een verkiezing voor nieuwe OR-leden. Collega’s droegen 38 collega’s voor.
Bij Naktuinbouw zijn er 345 stemgerechtigden. Daarvan brachten 271 medewerkers hun stem uit. Dat is een opkomst van 78,55%. Vier leden werden herkozen, drie leden traden af en vier nieuwe collega’s traden nieuw toe in de OR. In januari 2021 presenteerde een nieuwe OR zich officieel aan alle Naktuinbouw-medewerkers.
Voor de OR waren TON2024 en de overdracht van taken vanuit Toetscentrum Horst belangrijke onderwerpen. De OR gaf een positief advies op het voornemen een procesgerichte organisatie te worden. Het Naktuinbouw-bestuur draagt de taken instandhouding en beschikbaar maken van hoogwaardig (prebasis) teeltmateriaal in maart 2022 officieel over aan de stichting Clean Fruit Plants. Ook hier is de OR nauw bij betrokken.
Medewerkers kunnen ongelukken en bijna-ongelukken melden. Met deze signalen verbeteren wij het veilig werken bij Naktuinbouw. In 2021 registreerden wij 48 (bijna-)ongelukken (46 in 2020).
In 2021 ontvingen de vertrouwenspersonen in totaal zes meldingen en één signaal. In vier gevallen was een luisterend oor voldoende en kwam het niet tot een verdere actie. De andere twee meldingen zijn samen met P&O naar tevredenheid afgehandeld.
Onze BHV-organisatie bestaat uit 26 medewerkers. Dit jaar bestond de opleiding uit een e-learning en een praktijktraining. Sinds begin oktober werkt de BHV met de app Multibel. Deze app heeft een meldingsfunctie en vervangt de portofoon en handmatige aanwezigheidsregistratie. BHV’ers hebben nu alle benodigdheden in één app op de telefoon.
Wij vinden een sfeer van openheid, veiligheid en vertrouwen belangrijk. Daarom staan in ons Naktuinbouw Gedragskompas alle afspraken die medewerkers met elkaar maakten over omgang met elkaar en de buitenwereld. Een klankbordgroep evalueert de afspraken en houdt deze actueel.
Naktuinbouw gebruikt alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie