Lees voor

Medewerkers

Wij zijn een sociale organisatie met persoonlijke aandacht voor de medewerkers. Met plezier langer gezond en deskundig werken. Dat is de doelstelling van ons duurzaam personeelsbeleid.

Ondernemingsraad

In 2024 investeerde de ondernemingsraad (OR) van Naktuinbouw in haar eigen visie en daadkracht. We bouwden voort op de speerpunten die in 2023 zijn benoemd tijdens de scholing van de OR-leden. We stelden zeven speerpunten vast, die medewerkers konden prioriteren. Hieruit startten we een initiatief en ontwikkelden een werkwijze om medewerkers te betrekken bij deze speerpunten en hen enthousiast te maken voor de OR-verkiezingen in 2026. We werkten ook aan de relatie met de achterban, directie en het bestuur van Naktuinbouw. In 2024 verleende de OR twee instemmingen over het personeelsbeleid en het gebruik van systemen binnen Naktuinbouw. We onderzochten de mogelijkheid om een ambtelijk secretaris aan te stellen voor blijvende ondersteuning van de OR.

Diversiteit en inclusie

Naktuinbouw creëert een omgeving om je veilig, fit en thuis te voelen. Een omgeving waarin je geïnspireerd bent om je te ontwikkelen en betrokken blijft bij de doelstellingen. Ons diversiteitsbeleid zorgt ervoor dat iedereen, ondanks verschillende perspectieven, gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Het inclusiebeleid helpt iedereen om zich veilig en thuis te voelen bij Naktuinbouw.

In 2024 voerden we een inclusie- en diversiteitsonderzoek uit via de Nederlandse Inclusiviteits Monitor (NIM). De uitkomsten hiervan verwachten we begin 2025. De NIM-rapportage helpt ons om onze focus voor 2025 te bepalen. Door de adviezen van de NIM op een manier te implementeren die bij onze organisatie past, willen we het gevoel van veiligheid en gelijke kansen vergroten.

Jaarlijks hijsen we de regenboogvlag op Coming Out Day. Onze werving- en selectiemethodieken zijn toegespitst op het vergroten van meer diversiteit.

Veilig werken

We werken doorlopend aan veilige werkplekken met het plan van aanpak RI&E (Risico-Inventarisatie & Evaluatie). Medewerkers kunnen ongelukken en bijna-ongelukken melden. Met deze signalen verbeteren wij het veilig werken bij Naktuinbouw. In 2024 registreerden wij 34 meldingen van (bijna-) ongelukken / onveilige situaties. Het gaat om twee ongevallen, vier bijna-ongevallen en 28 onveiligesituaties. We verdeelden extra arborollen binnen de organisatie. We stimuleren meldingen door te geven. Signalen handelen we snel af.

We hebben twee vertrouwenspersonen bij Naktuinbouw. Zij helpen medewerkers om een veilige en fijne werkomgeving te houden. In 2024 kregen de vertrouwenspersonen acht meldingen over ongewenst gedrag. Bij zes meldingen hielpen ze de melder met het vinden van oplossingen. Twee meldingen zijn nog niet afgerond. Er was één keer overleg met vertrouwenspersonen van andere keuringsdiensten. Er was ook een tussentijdse evaluatie met de directie en de beleidsmanager P&O. In 2024 nodigden acht teams de vertrouwenspersonen uit om uitleg te geven over hun taken en werkwijze.

Onze BHV-organisatie bestaat uit 26 medewerkers. Ieder jaar traint onze BHV de EHBO- en bedrijfshulpverleningsvaardigheden. Zo blijven we op de hoogte van de laatste regels en oefenen we vaardigheden als reanimeren en kleine brandjes blussen. Naast de standaard herhalingstrainingen volgden onze receptiemedewerkers en hoofd BHV een aanvullende training, die gericht was op hun specifieke rollen binnen het BHV-team. Naast de trainingen voor het BHV-team betrokken we ook de aanwezige medewerkers bij een ontruimingsoefening en deden we samen met de brandweer en BHV-ers een brandoefening. Het BHV-team staat dus weer op scherp om in te kunnen grijpen zodra dit nodig is.

Gedragskompas

Wij vinden een sfeer van openheid, veiligheid en vertrouwen belangrijk. Daarom staan in ons Naktuinbouw Gedragskompas alle afspraken die medewerkers met elkaar maakten over omgang met elkaar en de buitenwereld. De belangrijkste afspraken zijn:

  • We gaan respectvol met elkaar om vanuit vertrouwen en we spreken onze waardering voor elkaar uit.
  • We zijn integer, onafhankelijk en helder in onze afspraken met klanten.
  • We werken veilig en gaan bewust om met data, media en onze bijdrage aan de maatschappij.

Meer werkplezier en betere prestaties met zelforganisatie

Vanaf het begin van 2024 werken we in de nieuwe organisatiestructuur. In die nieuwe structuur speelt zelforganisatie een rol. In 2024 legden we daarvoor de basis, zodat teams zich kunnen ontwikkelen op het gebied van zelforganisatie. Het doel is meer werkplezier en betere prestaties.

We werkten het speelveld uit waarbinnen teams zelf beslissingen kunnen nemen. We leidden drie interne teamcoaches op, die de teams begeleiden. We werkten een teamscan uit met concrete handvatten voor teamontwikkeling. Teams kunnen zich ontwikkelen op deskundigheid, organiserend vermogen, samenwerking en resultaatgerichtheid. De eerste teams gingen naast eigen ontwikkelpunten aan de slag met de teamscan, feedback geven en besluitvorming. Ook het management besteedde aandacht aan de onderlinge rolverdeling en samenwerking.

Waardevol contact met oud-medewerkers

Wij zijn een sociale organisatie met persoonlijke aandacht voor de medewerkers. Daarom vinden wij contact met oud-medewerkers ook waardevol. In juni 2024 organiseerden we een bijeenkomst voor medewerkers die tot aan hun pensioendatum bij Naktuinbouw hebben gewerkt. De aanwezigen werden kort geïnformeerd over de actualiteiten van Naktuinbouw. Daarna was het vooral gezellig bijpraten.

Afscheid directeur John van Ruiten

In het voorjaar van 2024 namen we afscheid van John van Ruiten als directeur. Hij was bijna 40 jaar directeur van Naktuinbouw. Medewerkers namen in april afscheid van John tijdens een personeelsfeest. Een week later was de afscheidsbijeenkomst voor familie, vrienden en relaties. Hij werd tijdens zijn afscheid verrast met een koninklijke onderscheiding tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.