Internationale samenwerking

Samen met bedrijven, organisaties en overheden - nationaal en internationaal - delen wij kennis om te leren en te innoveren. Wij nemen deel aan verschillende internationale projecten in onze vakgebieden, zoals op het gebied van keuringen, toetsingswerkzaamheden en kwekersrecht.

Ethiopië

In Ethiopië hebben lokale boeren grote behoefte aan goed uienzaad van lokale OP-rassen. Een goed inspectiesysteem ontbreekt echter, waardoor er veel slechte kwaliteit zaden op de markt is. Ontwikkelingsorganisatie SNV vroeg Naktuinbouw om haar kennis op het gebied van keuringen met de lokale overheid te delen. Als de overheid van Ethiopië een goed systeem van officiële controles heeft, helpt dat uiteindelijk ook de bedrijven die in dit land zaad willen produceren. Naktuinbouw bezocht het land in mei om te beoordelen waar behoefte aan is. In november gaven we een training aan zaadcontroleurs.  SNV financierde dit project.

Kazachstan

Kazachstan is een land met veel potentie als handelsland en productieland van land- en tuinbouwgewassen. Kazachstan wil met name de productie van fruit verbeteren en daarbij is gezond teeltmateriaal een randvoorwaarde. Sinds eind 2021 werkt Naktuinbouw samen met Kazachstan aan het project Certificering Fruitgewassen. In 2022 gaven we drie verschillende trainingen. In juni leerden ze over virussen in kleinfruit en stond het certificeringsproces van framboos centraal. In augustus kwam de certificering van appelbomen aan bod en in september kregen twee experts een training op het laboratorium. De Kazachstaanse overheid financierde dit project.

Ook een goed kwekersrecht- en inspectiesysteem zijn daarvoor onontbeerlijk. In het kader van een PVP Toolbox-project gaven we in augustus een training over kwekersrecht en DUS-onderzoek in Kazachstan. De deelnemers waren erg gemotiveerd om de stof onder de knie te krijgen. Kazachstan wil namelijk lid worden van de UPOV. Nederland wordt gezien als gidsland. In oktober ging ook een delegatie namens Naktuinbouw, UPOV en het ministerie van LNV naar Kazachstan om het kwekersrechtsysteem onder de aandacht te brengen.

PVP Toolbox

Met de PVP Toolbox werken we projecten uit om het belang van en kennis over kwekersrecht onder de aandacht te brengen. De vraag naar de Toolbox-projecten komt met name via de landbouwraden. Hiervoor werden onder meer ‘tools’ als training, bezoek van delegaties aan Nederland, het deelnemen aan de training Plant Breeders Rights for food security and economic development ingezet. Het ministerie van LNV financiert de PVP Toolbox.

Zanzibar

We gaven in december een training op het gebied van kwekersrecht en DUS-onderzoek in Zanzibar. Zanzibar en Tanzania zijn lid van UPOV sinds 2015. Door de gedeeltelijk onafhankelijke status van Zanzibar bestaan er echter gescheiden kwekersrechtverdragen. Ook zijn er twee kwekersrechtbureaus; een voor het vasteland van Tanzania en een voor Zanzibar. Het huidige aantal aanmeldingen voor kwekersrecht is nog laag, waardoor er weinig mogelijkheden zijn om te investeren in technologische ontwikkelingen. Doel van de training was dan ook het vergroten van de bewustwording van het nut van kwekersrecht om het aantal aanmeldingen te vergroten. De deelnemers waren dan ook onder de indruk van het effectieve en goed lopende kwekersrechtsysteem in Nederland.

China, Japan en Mexico

Juridische bescherming geven aan nieuwe plantenrassen is één kant, maar ervoor zorgen dat deze bescherming gehandhaafd en gerespecteerd wordt is iets anders. Dat vergt extra inspanningen. Naktuinbouw ondersteunde samen met de Japanse, Chinese en Mexicaanse kwekersrechtautoriteiten diverse activiteiten richting sector en overheid om het kwekersrecht in deze landen beter en efficiënter te kunnen handhaven.

Filipijnen

De Filipijnen werkt aan een National Seed Technology Park (NSTP). De Filipijnse overheid vroeg via de Nederlandse ambassade of Nederland hierbij kan assisteren met kennis. Het ministerie van LNV en Naktuinbouw bezochten in augustus de Filipijnen in het kader van een tweejarig samenwerkingsproject. Het doel van het bezoek was om de projectactiviteiten te verfijnen en de faciliteiten in de Filippijnen te bezoeken. Alle relevante stakeholders zijn bezocht en het project is toegelicht. Tevens werd gesproken over de onderwerpen en activiteiten voor de komende twee jaar.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) financierde dit project.

Tanzania

Het project had tot doel de ‘Terms of reference’ vast te stellen van een potentieel Tanzaniaans-Nederlands Zaadplatform om problemen in de Tanzaniaanse tuinbouwzadensector aan te pakken en de productiviteit, het scheppen van banen en deviezeninkomsten te verhogen. Naktuinbouw faciliteerde ook gesprekken met verschillende Tanzaniaanse autoriteiten om ze bewust te maken van het knelpunt in de regelgeving voor zaadimporteurs. De verwachte impact van het project was om de politieke wil te creëren voor vrijstelling van de DUS-toets voor het vermeerderen van ‘Open Pollinated Varieties’ (OPV) van tuinbouwgewassen voor wederuitvoer.

SeedNL financierde dit project.

Nigeria

Het ‘Collaborative Seed Project’ is een vierjarig initiatief dat startte in 2021 en bijdraagt aan het ‘Nigeria-Netherlands Seed Partnership’. Het doel van dit project is de ontwikkeling van de zaadsector in Nigeria. Naktuinbouw levert een bijdrage aan het werkpakket dat zich richt op kwekersrecht.

DGIS (Directeur-generaal Internationale Samenwerking) en EKN (Embassy of the Kingdom of the Netherlands (EKN) in Abuja financierden dit project.

EU-projecten

OAPI

OAPI (de Afrikaanse Organisatie voor Intellectueel Eigendom) richt zich op het verlenen van kwekersrecht in zeventien Franstalige Afrikaanse landen. Deze landen kennen een gezamenlijk kwekersrechtsysteem. Kwekersrecht is mogelijk, maar wordt nog nauwelijks gebruikt in deze landen. Als vervolg op het EU-project uit 2019 ontving Naktuinbouw in juni 2022 twee Afrikaanse OAPI-delegaties. Het doel van deze twee bezoeken was het uitwisselen van kennis over het kwekersrecht en het technisch DUS-onderzoek.

TAIEX-missies naar Saint Vincent en de Grenadines

Naktuinbouw nam deel aan een regionale workshop om lokale overheden en organisaties in de Caribische regio te informeren over de UPOV-principes van Plant Variety Protection (PVP)-toepassing. Ook introduceerden we UPOV-tools om het beheer van PVP-systemen te vergemakkelijken. De experts bevelen samenwerking tussen landen in de regio aan voor efficiënt gebruik van middelen. Ook adviseren ze regionale samenwerking op het gebied van kwekersrecht om de UPOV e-PVP-modules te gebruiken.

Invite

De EU financiert een Europees project gericht op onder andere fenotypering van plantenrassen: INVITE. Dit is een vijfjarig onderzoeksproject gericht op de verbetering van het cultuur- en gebruikswaardeonderzoek (VCU: value for cultivation and use) en DUS-onderzoek (distinctness, uniformity en stability). De nadruk ligt op ontwikkeling van nieuwe meet- en analysemethoden. Er doen negen landen aan mee. In Nederland ligt de focus op de ontwikkeling van een snelle, goedkope methode om een aantal uiterlijke kenmerken te beoordelen. Naktuinbouw levert een aandeel in beeldanalyse, DNA en de ontsluiting van data.

Het zo betrouwbaar en efficiënt mogelijke uitvoeren van DUS- en CGO-onderzoek (cultuur- en gebruikswaarde onderzoek) vinden wij heel belangrijk. Dit project levert daar een bijdrage aan. Wij focussen op voorbeeldgewassen die in Nederland van belang zijn. Denk aan aardappel, Engels raaigras, tarwe en tomaat. In dit project werken we nauw samen met onder meer CPVO, GEVES Frankrijk en Wageningen University & Research (WUR). Naktuinbouw leverde data voor Lolium perenne (Engels raaigras).

Voor de mogelijkheden van automatische beeldanalyse keken we naar het DUS-onderzoek in tomaat. Men gaat met drie raskenmerken van tomaat aan de slag. Diverse camera's werden getest. Uiteindelijk bleek een smartphone met de SLAM-techniek om 3D-beelden te kunnen maken nog de beste optie. Beeldherkenningssoftware via een app beoordeelt vervolgens de foto's.

CPVO-projecten

In mei bezocht een delegatie van het CPVO (Communautair Bureau voor plantenrassen) Naktuinbouw. Het is goed om onze opdrachtgever voor Europees kwekersrechtonderzoek periodiek in Nederland te ontvangen en te laten zien hoe we het DUS-onderzoek uitvoeren en welke (inhoudelijke) ontwikkelingen daarin zitten.

In 2022 werkten we verder aan verschillende onderzoeksprojecten ter verbetering van het rassenonderzoek, zoals de ontwikkeling van een SNP-merkerset in hennep en tomaat. Deze projecten werden mede gefinancierd door het CPVO.