Medewerkers

Toekomstige Organisatie Naktuinbouw (TON)

We zijn een kennisorganisatie en spelen in op de ontwikkelingen die op ons afkomen. Daarom stelden we enkele jaren geleden het strategische plan Naktuinbouw Next Level op. Klant- en resultaatgericht werken zijn daarin belangrijke doelstellingen. We werken toe naar een procesgerichte inrichting gebaseerd op de behoefte van onze klanten. Om Next Level te bereiken, werken we slimmer (met klanten) samen, gebruiken we nieuwe technologieën en investeren we in de ontwikkeling van onze medewerkers.

In het programma TON2024 bedenken we samen de beste inrichting en besturing. Dit op basis van vooraf ingestelde (inrichtings)eisen. We gaan meer resultaatgericht te werk met de klant centraal. In 2022 kreeg onze nieuwe organisatiestructuur steeds meer vorm. De beoogd unitmanagers zijn bekend. Voor de unit Bedrijfserkenningen zetten we een vacature open. Kwartiermakers startten met het vormen van de nieuwe units. En het organogram is zo goed als klaar. Doel is om vanaf begin 2024 in de nieuwe organisatiestructuur te werken.

In het programma Informatievoorziening werkten we aan de ontwikkeling van een datawarehouse. Een plek om al onze data te bijeen te brengen, om vandaaruit de beschikbare data slim in te zetten.

Veilig werken

Medewerkers kunnen ongelukken en bijna-ongelukken melden. Met deze signalen verbeteren wij het veilig werken bij Naktuinbouw. In 2022 registreerden wij 32 (bijna-)ongelukken/onveilige situaties (48 in 2021). We zagen een afname door structurele oplossingen, snellere afhandeling van signalen en meer arbo-rondes door de medewerkers.

In 2022 ontvingen de vertrouwenspersonen in totaal twee meldingen en twee signalen. In alle gevallen was een luisterend oor voldoende en kwam het niet tot een verdere actie.

Onze BHV-organisatie bestaat uit 25 medewerkers. Zij oefenen jaarlijks hun vaardigheden. Dit jaar bestond de opleiding uit een e-learning en een praktijktraining.

Ondernemingsraad

In 2022 vertrokken twee leden van de ondernemingsraad bij Naktuinbouw. Deze posities zijn in hetzelfde jaar weer ingevuld.

In 2022 waren TON2024, diversiteit & inclusie en de nieuwe CAO belangrijke onderwerpen voor de OR. Ze gaven een ongevraagd advies over de managementorganisatie in TON2024. In dit advies vroegen ze extra aandacht voor inclusie, diversiteit en nieuw leiderschap.

De OR was in 2022 ook nauw betrokken bij thema's als duurzaamheid, accommodatieplannen, meerjarenplannen en het technologieplan.

Gedragskompas

Wij vinden een sfeer van openheid, veiligheid en vertrouwen belangrijk. Daarom staan in ons Naktuinbouw Gedragskompas alle afspraken die medewerkers met elkaar maakten over omgang met elkaar en de buitenwereld. Een klankbordgroep evalueert de afspraken en houdt deze actueel.

We ontwikkelden in 2022 een e-learning om up-to-date te blijven rondom de afspraken. In juli introduceerden we deze bij medewerkers. Iedereen moet een keer per jaar de e-learning volgen. Een klankbordgroep herziet en/of vult de e-learning een keer per jaar aan.

Medewerkersbelevingsonderzoek

We vinden het belangrijk om te weten hoe medewerkers het werken bij Naktuinbouw beleven, zodat we daar indien nodig op in kunnen spelen. Daarom hielden we in de zomer een medewerkersbelevingsonderzoek. Onze medewerkers waardeerden vooral de samenwerking, de inhoud van het werk en de sociale veiligheid binnen Naktuinbouw. Ook blijken onze medewerkers bevlogen te zijn voor het werk dat zij doen.

Hoge werkdruk, verbetering van de informatievoorziening en continue verandering zijn de benoemde aandachtspunten op organisatieniveau. In het najaar startten we voor deze drie thema's een werkgroep op. Samen met medewerkers uit de organisatie probeerden zij de oorzaken te achterhalen voor de verminderde tevredenheid op deze onderdelen, zodat we gerichte verbeteringen kunnen doorvoeren. Alle teams hebben een ontwikkelsessie gehad, waarbij ze gezamenlijk de eigen resultaten bespraken en verbeteracties opstelden. Hier gingen de teams zelf mee aan de slag. In 2023 houden we een nieuwe, korte meting om te zien hoever we staan met de verbeteringen.