Lees voor

Klachten en bezwaren

Klantgericht werken en transparantie zijn belangrijke waarden voor ons. Maar soms komt het voor dat zaken toch niet naar tevredenheid worden gedaan of afgehandeld.

Klachten over Naktuinbouw

Een klacht is een uiting van ontevredenheid over de manier van handelen of het niet handelen van een overheidsinstantie. Naktuinbouw heeft hiervoor een klachtenprocedure. 

Bezwaar of klacht indienen

Klachtenoverzicht

Onderstaand het overzicht klachtbehandeling 2022 zoals de Algemene wet bestuursrecht dat (in hoofdstuk 9) voorschrijft.

 

Bezwaarschriften

Als een bedrijf het niet eens is met de bestuurlijke beslissing van Naktuinbouw kan het een bezwaarschrift indienen. Naktuinbouw ontving zes bezwaren over verzonden facturen voor verrichte keuringen of over opgelegde maatregelen. Daarvan waren vijf bezwaren ongegrond. Eén bezwaar was niet ontvankelijk. Eén geregistreerde heeft naar aanleiding hiervan beroep ingesteld bij de bestuursrechter.

Signalen

In 2022 ontving Naktuinbouw verder nog zestien signalen. Het betreft hier geen formele bezwaren of klachten van geregistreerde bedrijven. Het merendeel van deze signalen had betrekking op de hoogte van basisbijdrage voor eindproducten / graszoden.

Klachten over teeltmateriaal

Bedrijven kunnen bij Naktuinbouw klachten voor onderzoek indienen over door bedrijven geleverd teeltmateriaal. Dit kan aan hen of door henzelf geleverd teeltmateriaal zijn. Ook klachten over kwaliteit van het materiaal bij meningsverschillen tussen afnemer en leverancier kunnen bedrijven bij ons melden.

Een klacht over teeltmateriaal moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, voordat we deze in behandeling nemen. Afnemer en leverancier moeten eerst met elkaar in contact komen om onderling de klacht proberen op te lossen. Als dit niet lukt, kunnen betrokkenen zich tot Naktuinbouw richten voor een onafhankelijk oordeel.

We zien het aantal klachten teeltmateriaal bij Naktuinbouw gaandeweg afnemen.