Ziekten en plagen

Survey’s in opdracht van de NVWA

De NVWA is verantwoordelijk voor de monitoring op quarantaine-organismen (Q). De vier keuringsdiensten in Nederland voeren feitelijke inspecties en toetsingen uit. Dit doen zij op basis van een mandaat van de NVWA. Bij de vondst van een quarantaine-organisme is de NVWA verantwoordelijk voor de afhandeling. Naktuinbouw ondersteunt waar mogelijk.

In opdracht van de NVWA monitoren wij de fytosanitaire status in Nederland. We kijken dan gericht naar een aantal gewassen vanwege quarantaine-organismen, of mogelijk Q-waardige organismen. In 2022 werd tijdens een van deze surveys Meloidogyne fallax aangetroffen in de teelt van de vaste plant Kniphofia. Meloidogyne fallax is een quarantaine-organisme. De NVWA legde maatregelen op.

In opdracht van de NVWA verrichten wij elk jaar ook een survey bij bedrijven die risicogewassen importeren. Dit is een belangrijke survey, omdat sommige ziekten en plagen pas enkele weken na import zichtbaar worden. In 2022 vond Naktuinbouw in deze survey meerdere quarantaine-organismen, waaronder een aantal niet-Europese schorskevers.

Noodmaatregelen ToBRFV

Tomato Brown Rugose Fruit Virus (ToBRFV) is een zeer besmettelijk plantenvirus en zorgt al een aantal jaren voor veel problemen. Dit virus valt in de categorie quarantaine-organismen.Tomaat en paprika (Capsicum sp.) zijn de belangrijkste waardplanten.

Ook in 2022 vond Naktuinbouw besmette zaadpartijen bij de import van zaad uit derde landen. Volgens de noodmaatregelen moet zaad altijd getoetst zijn voordat het in het verkeer wordt gebracht. Hiermee wil de EU verdere verspreiding voorkomen. Deze eisen staan in noodmaatregel (EU) 2020/1191.

Twee nieuwe begomovirussen (Q)

Vrijwel alle virussen die kunnen worden overgedragen door Bemisia tabaci hebben in de EU de quarantainestatus. Dit betreft een zeer grote groep van virussen die vaak zonder symptomen in gewassen worden gevonden.

In 2022 vond Naktuinbouw bij telers twee nieuwe begomovirussen die eerder onbekend waren voor de EU, namelijk het Cotton leaf curl Gezira virus (CLCuGV) in Lavatera en het Cowpea mild mottle virus (CPMMV) in Hibiscus. In beide gevallen zijn de besmette partijen vernietigd.

Scirtothrips dorsalis

In een kas in Nederland is begin oktober de tripssoort Scirtothrips dorsalis op Podocarpus macrophyllus (grootbladige podocarpus) aangetroffen. Scirtothrips dorsalis is een insect met een quarantainestatus in de EU. De NVWA legde maatregelen op. De uitbraak is relatief snel uitgeroeid.

Euwallacea fornicatus (schorskever)

Sinds 2021 was er in Nederland sprake van een uitbraak van de schorskever Euwallacea fornicatus in onder andere Ficus en Schefflera. Dit is een niet-Europese schorskever. De getroffen bedrijven hebben op aanwijzing van de NVWA de kever inmiddels succesvol uitgeroeid.

Bij import treft Naktuinbouw met enige regelmaat andere niet-Europese schorskevers aan, vooral in planten uit China. Omdat al deze soorten de quarantainestatus hebben, moeten besmette partijen worden vernietigd.

Wortelknobbelaaltje Meloidogyne enterolobii

Meloidogyne enterolobii, ook wel wortelknobbelaaltje genoemd, heeft sinds 11 april 2022 de EU-quarantainestatus. Bij import inspecteert en bemonstert Naktuinbouw zeer gericht op risicoproducten uit bepaalde landen. Dit resulteerde in 2022 in de weigering van bijna 30 partijen vanwege besmetting met deze nematode.

Bacterievuur

Voor de Raad voor de Boomkwekerij voerden wij inspectiewerkzaamheden uit in bacterievuurvrije zones in Nederland, zowel in de groene ruimte als ook bij de kwekerijen. Er was in 2022 een stabilisatie van het aantal vondsten: van 254 in 2022 tegen 256 in 2021.