Uitgelicht: Opleiding Fytosanitair controlemedewerker

Gebundelde krachten zorgen voor nieuwe opleiding

Eind 2023 gaat waarschijnlijk de vierde fase van de Brexit in. Er verandert dan veel voor bedrijven die groenten, fruit en snijbloemen exporteren naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Zo moeten zij dan al hun zendingen voorzien van een fytosanitair certificaat. De verwachting is dat daardoor het aantal fytosanitaire controles verdubbelt. Deze controles van de dagverse producten vinden plaats op vanuit logistiek oogpunt gewenste tijdstippen. Om logistieke vertraging te voorkomen, maakten de NVWA en het KCB het voor deze bedrijven mogelijk om zelf deze keuring uit te voeren als zij dat willen.

Ontwikkeling opleiding voor fytosanitaire controlemedewerker

De NVWA, KCB en de betrokken bedrijfslevenorganisaties vroegen daarvoor Naktuinbouw een opleiding te ontwikkelen. Om medewerkers van deze bedrijven op deze nieuwe taak voor te bereiden.

In korte tijd ontwikkelden en organiseerden we de opleiding voor Fytosanitaire controlemedewerker. Een groep inhoudelijk deskundigen binnen Naktuinbouw vormden een trainersteam. Zij volgden een didactische training ter voorbereiding op het geven van deze opleiding.

Leerzame opleiding

Het resultaat is een leerzame opleiding, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan. De opleiding bestaat uit vier e-learningmodules van elk een uur. Hierin behandelt de opleiding de wettelijke kaders van het fytosanitaire werkveld. Ook gaan we in op verschillende inspectietechnieken die men kan toepassen om ziekte- en plagen te herkennen. Het praktijkdeel bestaat uit drie sessies van een dagdeel op bedrijfslocaties van bloemenexport- en groente- en fruitbedrijven. Na afloop van de praktijksessies krijgen de deelnemers huiswerk- en oefenopdrachten mee. Die voeren zij op hun eigen bedrijf uit. Op deze manier maken kandidaten alvast de nodige vlieguren.

Enthousiaste deelnemers

Deelnemers ontvangen een certificaat als ze de e-learningmodules volledig hebben doorlopen en de theorietoets hebben behaald met een 90%-score. Daarnaast moeten ze bij alle praktijksessies aanwezig zijn geweest én het praktijkexamen met een voldoende hebben afgerond. We zijn trots op het eindresultaat.

De opleiding ontwikkelden we van begin tot eind. Dit in slechts een paar maanden tijd. Dat was alleen mogelijk door goed teamwork met alle betrokken collega’s binnen Naktuinbouw. Het is mooi om te constateren dat ook deelnemers, opdrachtgevers en het bedrijfsleven enthousiast zijn over de opleiding.

Zo’n 180 deelnemers volgden in 2022 de opleiding.